April 18, 2010

.:..Kenali ALLAH pada masa lapang..:.


Sabda Nabi diriwayatkan oleh Al-Tirmizi:

“Perliharalah Allah nescaya engkau dapatiNya berada di hadapan engkau, menyertai dan menolong engkau.Dan kenallah Allah pada masa lapang, nescaya Ia kenal engkau pada masa susah dikala engkau sedang menhadapai perkara yang sukar,”

Banyak pengajaran yang oleh kita ambil dari hadis ini. Pertama, kita disuruh untuk kenal Allah. Kenal Allah disini bermaksud dengan kita mengingati Allah bukan sekadar pada nama dan sifatNya, malah wajiblah ke atas kita untuk melaksanakan segala perintah dan tuntutan Allah tidak kira samada ketika susah atau senang.

Setiap manusia tidak lari daripada menhadapi masalah kehidupan. Ketika kita menghadapinya, kita akan lebih dekat kepada Allah. Dengan erti kata lain, kita akan lebih banyak beribadah dengan berdoa meminta Allah meringankan beban atau masalah yang kita hadapi.

Tetapi pernahkan kita mengenal Allah ketika waktu senang. Adalah berat untuk kita mengingati Allah semasa ketika waktu senang sebab seseorang dipengaruhi oleh gaya hidupnya. Jikalau sudah berjaya maka tak perlulah dia meminta kepada Allah. Akibatnya ia menjadi cuai dan lalai dalam mengingati Allah.

Oleh yang demikian Rasulullah (SAW) berpesan supaya kita mengingati dan mengenal Allah bersungguh-sungguh ketika waktu senang dan lapang, dan tidak di waktu susah dan sempit.

Cuba kita renungi kisah Nabi Yunus ketika berada di dalam perut ikan. Kisah Nabi Yunus diabadikan dalam Surah Al-Saffat, 37:143-145.

“Maka sekiranya tidak ia dari mereka yang banyak bertasbih (mengingati Allah) nescaya tinggallah dalam perut (ikan) itu hingga hari (manusia) dibangkitkan. Lalu kami campakkan dia di tanah kosong dalam keadaan sakit.”

Demikianlah hasil dari balasan kepadanya atas ingatan dan kenalnya kepada Allah dikala kelapangan dan kesenangan.

Moga Allah memberi kita banyak masa lapang dan senang supaya masa tersebut kita gunakan untuk kita mengenali dan mengingat Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...