January 14, 2010

Ya Allah, ampuni dosa hambamu Ya Allah!

artikel ini aku dapati dari seorang sahabat,
sungguh menginsafkan..

kalau boleh ak nak kongsi kpd sesiapa yg tgh mmbaca blog ni..
supaya kita tak akan lagi atau tak akan pernah utk dekat dgn MAKSIAT,

TAKUTILAH BALASAN DI AKHIRAT NNT!

..............................................

Itu yang menakutkan. Allah membuat cabaran akan memanggil Zabaniah untuk berhadapan dengan orang-orang yang sombong. Zabaniah sebagai penjaga neraka yang bengis dan tidak pernah tersenyum setelah melihat penciptaan neraka ditugaskan untuk melayan orang-orang yang sombong.

Dalam neraka itu ada buah zaqqum. Buah yang berbau busuk dan loya, lebih meloyakan berbanding najis yang melimpahi mangkuk tandas.

Dalam neraka itu ada hidangan air bernanah. Seolah-olah nanah yang pecah setelah membesar, lalu dihirup dan dijilat dengan lidah. Itu hidangan ahli neraka.

“Adik-adikku, jauhilah kamu dari zina,” saya berpesan kepada adik-adik usrah saya kalangan muslimah. Mereka mendengar dengan tekun. “Sesungguhnya dihikayatkan dalam satu kisah, buah dada penzina perempuan akan digantung dengan tali neraka,” ada kalangan mereka mula menitiskan air mata.

Pernahkah kita membayangkan bahawa mata kita akan dicucuk dengan besi panas? Atau kuku kita dicabut satu-persatu. Atau kulit kita dilapah-lapah? “Maka adik-adik muslimin, jauhilah kamu dari zina. Sukakah jika kemaluan kamu dicucuk dengan jarum?”

Zabaniah tidak berhati perut. Ia tidak mengenal erti belas kasihan. Jika perlu, ia akan menarik lidah kita lalu dikelar dengan pisau tajam. Jika perlu, ia akan menusuk dubur kita dengan kayu berduri.
Jika perlu, ia akan menusuk mata kita dengan jarum tajam.

Aduh, neraka itu tempat yang gelap gelita. Penghuninya berbau busuk sekali, loya dan meloyakan. Penuh dengan muntah dan kencing serta najis yang berlimpahan. Penuh dengan suasana yang trauma dan menakutkan.

Saya ingin melemparkan satu amaran kepada diri saya yang melakukan maksiat.

Sungguh, orang yang mengerti tentang Islam, namun jika ia keluar berdua-duaan dengan yang bukan muhrim atau kekasihnya, maka saya ingin bertanya. “Sanggupkah kamu melihat buah dada kekasih kamu digantung dengan tali neraka?”

“Atau sanggupkah kamu melihat kemaluan kekasih kamu dimasukkan jarum”.

Menangislah, Zabaniah tidak akan peduli.

Sentuhlah babi yang penuh dengan lumpur. Sesungguhnya Nabi saw bersabda, menyentuh babi yang penuh lumpur lebih mulia daripada menyentuh kulit perempuan yang bukan muhrim.

Jika kamu ingin melihat salah seorang bakal penghuni neraka, lihatlah kepada orang yang selalu melayan nafsu kamu, keluar berdua-duaan dengan kamu, rela tangannya dipimpin kamu, rela badannya diusap-usap oleh kamu, rela menghabiskan masa dengan kamu, rela bibir dan pipinya dicium kamu, rela menunggang motor bersama kamu, lalu ia memeluk kamu dengan penuh erat. Itulah calon neraka.

“Ustaz, bagaimana ingin menimbulkan rasa benci kepada sikap itu? Suka keluar bersama pasangan, di waktu siang mahupun malam, bersama di atas motor dan kereta.”

Saya menjawab, “Bayangkan jika ibu kamu yang keluar bersama lelaki lain. Apakah kamu akan membenci ibu kamu?”

Ah, Zabaniah tidak peduli dengan raungan dan rintihan orang yang merayu. Zabaniah hanya mengenal erti ‘penyeksaan’.

“Anakku,” guru memangil saya satu ketika. Saya sedikit mendekatkan telinga saya ke bibirnya. “Janganlah kamu hanya menangisi dosa-dosa yang kamu lakukan. Tetapi fikirkanlah juga bagaimana cara menimbulkan benci kepada dosa. Orang yang hanya menangisi kesilapan akan mengulanginya semula. Orang yang menanam rasa benci tidak akan kembali,” saya mengangguk.

“Anakku,” guru masih ingin memberikan nasihat. “Pernahkah kamu merasa air kencing kamu?” saya terus menggeleng. Terasa geli menguasai diri. “Jika kamu ingin merasa air kencing kamu, lakukanlah maksiat. Kelak Zabaniah akan menghidangkan air kencing sebagai hidangan minuman kamu.”

“Anakku,” saya sudah tidak mampu menahan sebak. Sedih. Galau. Takut. Gerun. Semua bercampur-campur dalam hati yang satu. Kamu tahukah apa ibarat neraka itu?” saya menjawab tidak, dalam sebak.

“Umpama tangki tahi. Itulah ibarat neraka,”

« Anakku, jika kamu ingin selamat di akhirat, aku ingin memberikan satu petua. Jika kamu berjaya mengikut petua aku ini, engkau akan selamat, »

Kamu perlekehkan nafsu kamu. Hina ia. Kamu perlekehkan kehendak dunia kamu. Hinakan ia. Namun ingatlah satu perkara. Semakin kamu memperlekehkan nafsu kamu, maka semakin kuat ia mengejar kamu,” pesan guru dan tiba-tiba kemudiannya guru ghaib>>

Zabaniah tidak kenal erti kasih.

Saya berbisik dalam hati, “Tuhan, jauhkanlah Zabaniah daripada hamba-Mu yang penuh dengan maksiat ini,” lalu saya tersungkur di mihrab kerinduan.

............................................



utk ak..nasihat ini mmg sentiasa utk aku....

Bimbang benar hati ini, andai dalam kalangan kita yang lantang melabel diri sebagai pejuang Islam selama ini, namun tewas menghadapi tarbiyyah hati dari Ilahi.Bila direnungkan kembali, apakah mungkin diri ku yang sehina ini bisa menghalang diri dr terjerumus ke lembah nafsu.

Teman-teman, Rabb yang esa telah memberikan kita hanya satu hati, namun hati inilah yang paling sukar dijaga dan dipelihara. Saat ujian dan tarbiyah Ilahi mengetuk pintu hati ini, kita perlu berusaha dan bermujahadah semaksimum mungkin. Kadang-kadang terdetik jua di hati kecil yang kotor ini, salahkah kiranya diturut sahaja kehendak dan nafsu muda ini? Mengapa kita perlu berusaha sepenuhnya memelihara hati? Saya kira persoalan ini pasti mampu dijawab dengan lancar hanya dengan bicara kata namun, untuk merealisasikannya dengan tindakan, hanya diri kita dan Allah yang tahu sejauh mana usaha dan kemampuan kita itu..

(PETIKAN DARI BLOG SEORANG TEMAN,,..)

3 comments:

  1. ngerinya...kaq ekin...hmm..
    moga Allah bantu pelihara hati sy ni...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..
    kita jge kena kuatkn?
    kalau kte lemah dan ikutkn hawa nfsu, mmg syaitan mudh nk goda kita..
    lagilah kalau kte lyn dn biarkn je..
    huhu..

    moga Allah sntiasa jaga kita dn keluarga serta kwn2 kita dari perkara maksiat..
    insyaAllah

    ReplyDelete
  3. serammnye. rasa seram sejuk bila baca. :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...