March 04, 2011

Tarbiyah Is not EvERythiNG, BUT EverYTHING is NothiNG wITHOUt TARBIYAH..just believe IT!



Salam, insyaAllah..
post kali ini sy nak berkongsi mengenai apa makna tarbiyah yg saya baca dari buku Menjadi Murabbiyah Sukses karya Cahyadi Takariawan dan Ida Nur Laila..


Di dalam Quran, banyak sekali dijumpai dengan kata Ar-Rabb yang menurut Inbu Manzhur, diturunkan dari akar yang sama dengan kata tarbiyah.

Abul A'la Al-Maududi menyatakan, bahawa di antara makna implisit kata Rabb adalah "mendidik dan memberikan perhatian". Al- Qurthubi berpendapat, kata Rabb dipakai untuk menggambarkan siapa saja yang melakukan sesuatu menurut cara yang sempurna.

Imam Baidhawi dlm kitab tafsir Anwar At- Tanzil wa Asrar At-Takwil menjelaskan bahawa pd dasarnya kata Rabb itu bermakna tarbiyah, yg ertinya memproses sesuatu sehingga mencapai kesempurnaan setahap demi setahap.

Muhammad Qutb pula menggambarkan proses tarbiyah dlm Islam seperti menggesek biola, " Ia menganalisa fitrah manusiaitu secara cermat, lalu menggesek seluruh senar dan seluruh nada yang dimiliki oleh senar2 itu, kemudian mengubahnya menjadi suara yang merdu..ia tak menggeseknya secara sebahagian yang menyebabkan iramanya tak sempurna dan tidak mengungkapkan irama yang indah sampai ke tingkat gubahan yg paling mengesankan."


Proses tarbiyah itu berterusan dan suatu proses yang panjang...

bagi saya sendiri, tarbiyah itu merupakan perubahan pd diri..dimana dari diri yang masih tak jelas akan tujuan hidup kepada lebih menuju kepada tujuan hidup ini iaitu kerana Allah semata..

Tarbiyahlah yang mengubahku seperti sekarang..dan ianya merupakan sesuatu yang amat manis..

saya percaya..Tarbiyah bukanlah segalanya, tetapi segalanya tak bermakna tanpa tarbiyah..


insyaAllah..
sy akn berkongsi lg mngenai tarbiyah pd post akn dtg..

slm ukhwah..
moga kita sentiasa berusaha untk menggapai redho Allah..=)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...