December 08, 2011

"Penggunaan MasyaAllah dan Astaghfirullah"

Sebenarnya, ramai di luar sana yang masih keliru dengan penggunaan ayat2 ini..
kadang2 menggunakannya pd tempat yg salah..

ini mungkin krn, dia mndgr dan melihat org lain yg turut mnggunakan ayat2 ini..
tp org itu jg sbnrnya menggunakannya pd tmpt yg tidak betul..

jd, apa kata kita sendiri mengenali apa maksud ayat ini yg sebenarnya..
supaya kita tidak mnjadi org yg terikut2 mmbuta tuli....dan spy kte dpt betul2 menggunakannya dengan tepat sekali..

ayuh...berkenalan;)

» MasyaAllah – Allah Maha Agung
» Astaghfirullahhal’azim – Aku memohon keampunan Allah
» SubhanAllah – Maha Suci Allah
» Nauzubillah – Kami memohon perlindungan Allah

Oleh itu, penggunaan "MasyaAllah" pada situasi yang tidak elok adala salah. Kita seharusnya melafazkan “Astagfirrullahhalazim” ataupun “Innalillah” (Kepada Allah kita kembali) ataupun “Nauzubillah”.


Jika kita melalui/melihat sesuatu perkara yang menggembirakan kita ataupun perkara-perkara yang hebat lagi ajaib, maka sebutlah “SubhanAllah”.


Jadi, apa tunggu lagi..jom kita praktikkan bersama-sama=)!


December 06, 2011

disebalik kemeriahan..

sejak kebelakangan ni..
byk majlis - majlis kawin yg kena hadiri..

bile mane dh dijemput, jika tiada keuzuran, kita harus penuhi undangan itu dgn sebaiknya..

ada yg tempah katering je..dan ada yg buat msk secara gotong royong..ramai2 msk..huhu, mmg best..

namun, d sebalik kemeriahan org mngerjakan kerja kawin..rupanye org2 d sebalik tabir ni rupanya ada yg dilanda demam akibat trlalu penat bekerja..yelah, krja kawin brderet..
kalau kt satu taman, 2, 3 rumah buat knduri gotong royong..masing2 perlukn prtolongan, jd..kita harus tolong semampunya..

mane tahu, bila tiba turn kita pula prlukan prtolongan...mrk pula akn tolg kita..
hehe..

semoga Allah mmberkati segala bantuan yg dihulurkan kpd jiran2 dan shbt handainya shingga trpaksa mngorbankn diri utk berehat..

DEMAM..

merupakan satu ujian buat kita..
selalunya..bila ditimpa kesakitan/kesusahan, barulah kita teringat kt Allah..

barulah ingat nikmat time sihat/senang dulu..

"kalaulah aku tak demam, kn boleh buat ini dan ini..bla3.."
" bestnye mknan tu!, tp xde selera la nk mkn..sbb demam..huhu"
" aduh, demam plak...xlaratnya.."

hai, mcm2 la bila da demam tu..

tp ingatlah..tu baru sedikit ujian yg Allah timpakan pd kita..

"Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi". (HR. Muslim no. 2575).

ada org yang lebih hebat dugaan dan ujian yg ditimpakan kepadanya..
jd, kita harus bersyukur krn Allah timpakan ujian krn sygkn kita..agr selalu dekat pdNya..

jd..

kt cni nak kongsi sikit..

apa doa yg kita boleh ucap pd shbt kita yg ditimpa kesakitan..


"Syafakillah syifaan ajilan, syifaan la yughadiru ba'dahu saqaman"
"semoga Allah menyembuhkanmu secepatnya, dengan kesembuhan yang tiada sakit selepasnya."


pasni, kalau ada shbt yg sakit, bolehla kita ucap syafallah - utk lelaki, dan syafakillah - utk permpuan...


ok..sampai cni dulu..

assalamualaikum=)

November 07, 2011

Kedua: Orang Yang Mengenal Allah Mencurigai Dirinya Sendiri

Baiklah..sambungan post yg haritu..moga dpt dimanfaatkan bersama=)


Kedua; Orang Yang Mengenal Allah Mencurigai Dirinya Sendiri

Ibnu Abi Mulaikah -salah seorang tabi’in- berkata, “Aku telah bertemu dengan tiga puluhan orang Shahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, sedangkan mereka semua merasa sangat takut kalau-kalau dirinya tertimpa kemunafikan.” (HR. Bukhari secara mu’allaq).

Suatu ketika, ada seseorang yang berkata kepada asy-Sya’bi, “Wahai sang alim/ahli ilmu.” Maka beliau menjawab, “Kami ini bukan ulama. Sebenarnya orang yang alim itu adalah orang yang senantiasa merasa takut kepada Allah.” (dinukil dari adh-Dhau’ al-Munir ‘ala at-Tafsir [5/98])

Ketiga; Orang Yang Mengenal Allah Mengawasi Gerak-Gerik Hatinya

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “..Begitu pula hati yang telah disibukkan dengan kecintaan kepada selain Allah, keinginan terhadapnya, rindu dan merasa tentram dengannya, maka tidak akan mungkin baginya untuk disibukkan dengan kecintaan kepada Allah, keinginan, rasa cinta dan kerinduan untuk bertemu dengan-Nya kecuali dengan mengosongkan hati tersebut dari ketergantungan terhadap selain-Nya. Lisan juga tidak akan mungkin digerakkan untuk mengingat-Nya dan anggota badan pun tidak akan bisa tunduk berkhidmat kepada-Nya kecuali apabila ia dibersihkan dari mengingat dan berkhidmat kepada selain-Nya. Apabila hati telah terpenuhi dengan kesibukan dengan makhluk atau ilmu-ilmu yang tidak bermanfaat maka tidak akan tersisa lagi padanya ruang untuk menyibukkan diri dengan Allah serta mengenal nama-nama, sifat-sifat dan hukum-hukum-Nya…” (al-Fawa’id, hal. 31-32)


hmm..baGaimana pula dgn kita?..fikir2kanlah...

assalamualaikum..


Penulis: Abu Mushlih Ari Wahyudi

Artikel www.muslim.or.id

November 01, 2011

Pentingnya mengenal Allah

Adakah kita benar - benar mengenal Allah?

Adakah wujudnya perasaan takut yg mendalam dlm diri dgn mengenal dan mengetahui kekuasaan Allah?

Adakah kita mencintai Allah? dengan sambil tawadhuk melaksanakan perintahNya..patuhi suruhanNya dan jauhi laranganNya?

Allah Maha Agung,
Allah Maha Besar..

Segala puji hanya bagi Allah..


Apakah keadaannya jika kita benar2 mengenal Allah?

Pertama:

Orang Yang Mengenal Allah Merasa Takut Kepada-Nya

Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Sesungguhnya yang merasa takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya adalah orang-orang yang berilmu saja.” (QS. Fathir: 28)

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “…Ibnu Mas’ud pernah mengatakan, ‘Cukuplah rasa takut kepada Allah sebagai bukti keilmuan.’ Kurangnya rasa takut kepada Allah itu muncul akibat kurangnya pengenalan/ma’rifah yang dimiliki seorang hamba kepada-Nya. Oleh sebab itu, orang yang paling mengenal Allah ialah yang paling takut kepada Allah di antara mereka. Barangsiapa yang mengenal Allah, niscaya akan menebal rasa malu kepada-Nya, semakin dalam rasa takut kepada-Nya, dan semakin kuat cinta kepada-Nya. Semakin pengenalan itu bertambah, maka semakin bertambah pula rasa malu, takut dan cinta tersebut….” (Thariq al-Hijratain, dinukil dari adh-Dhau’ al-Munir ‘ala at-Tafsir [5/97])

Penulis: Abu Mushlih Ari Wahyudi

Artikel www.muslim.or.id

bila dah lama tak bukak blog..

Assalamualaikum..w.b.t...semoga sahabat2 semuanya sihat hendaknya..

nampaknya dah terlalu lama sy membiarkan blog ini terkubur..tanpa pesan, tanpa perkongsian..


aduh..
maafkan sy ya semua..

mmg niat d hati mahu mencoret jua brg sepatah dua kata, tp..apakan daya

tak kesampaian..

alhamdulillah..dpt jg harini utk mencoret sesuatu..

mOga mnjd perkongsian utk semua..=)




September 11, 2011

Tips Kuatkan daya Ingatan

Salam..perkongsian ini untuk adik aku..amir..

moga perkongsian ini membantu ya..

insyaAllah..
all da best=)!!

diambi drpd blog:
http://abangraja.blogspot.com/2011/05/tips-kuatkan-daya-ingatan-puasa-membaca.html

Terdapat banyak cara untuk menguatkan daya ingatan kita.

Cara yang paling bagus dan menjadi amalan abangraja ialah amalan membaca Al-Quran (bagi yang beragama Islam), berpuasa dan bersugi. Abangraja yakin adik-adik pasti bersetuju dengan pendapat abangraja kerana tips ini abangraja ambil dari kata-kata khalifah terakhir Islam daripada Khulafa Al-Rasyidin, Saidina Ali Bin Abu Talib r.a., “Terdapat tiga perkara yang menguatkan ingatan dan menghilangkan balgham iaitu bersugi gigi, berpuasa dan membaca al-Quran.”

Bersugi; zaman nabi-nabi dulu bersugi dengan menggunakan kayu siwak terutamanya kayu zaitun kerana baunya harum dan dapat menghilang penyakit gigi. Sekarang dah ada kemudahan berus gigi yang bermacam-macam jenis dan ubat gigi yang bermacam-macam perisa. Yang penting pilih yang HALAL ye. Takkanlah tak gosok gigi walaupun sekali dalam sehari kan? Apa kata kalau amalkan bersugi setiap kali sebelum solat, lagi bagus~. Banyak sebenarnya kelebihan bersugi;

1) Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

“ Dua rakaat sembahyang dengan bersugi itu terlebih
baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang dengan tidak bersugi “.
( Riwayat Muslim )

2) Dapat menajamkan akal.
3) Dapat mencerahkan mata.
4) Melambatkan tumbuh uban .
5) Dapat menggandakan pahala.
6) Dapat mengucapkan Syahadah tatkala hampir ajal.


Berpuasa; selain berpuasa sebulan di bulan Ramadhan, apa kata kita amalkan puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis. Sekiranya abangraja tidak mempunyai program pada hari Isnin dan Khamis, abangraja akan usahakan juga untuk berpuasa sunat. Bukan setakat abangraja yang puasa, staff abangraja pun ikut berpuasa. :)


Definisi puasa pula bukannya terhad kepada menahan diri daripada makan dan minum sahaja. "Asal sebut puasa je, tak makan tak minum kira ok lah". Bukan macam tu. Puasa bererti menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Bukan setakat itu sahaja, kita juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh.Penglihatan dan pendengaran kita juga hendaklah dijagadaripada melihat atau mendengar perkara-perkara yang tidak sepatutnya dilihat dan didengar. Faham?? Dah tahu cerita-cerita omputih ada yang pakai singkat-singkat, buat apa tengok. Cerita hindustan guling-guling turun bukit nyanyi pakai sari, tak ke kurus puasa kita kalau tengok. Jadi, tukarlah channel. Tengok Jejak Rasul ke, or Astro Oasis, lagi bagus! Dengar ayat-ayat Al-Quran pun lagi better dari dengar lagu ayat-ayat Cinta. :)

Membaca Al-Quran; Al-Quran adalah sebaik-baik bacaan bagi mereka yang beriman, sama ada ketika senang atau susah. Al-Quran adalah kitab suci diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. sebagai satu rahmat yang tiada bandingnya bagi seluruh alam. Penurunannya adalah semata-mata untuk dijadikan petunjuk, pedoman dan pengajaranbagi semua umat manusia di dunia ini.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sebaik-baik kamu adalah orang yang belajar (membaca) al-Quran dan mengajarnya.”(Hadis riwayat al-Bukhari)


Jadi, carilah kesempatan untuk membaca Al-Quran pada setiap hari. Kalau boleh, amalkan membaca Al-Quran setiap kali selepas solat Subuh dan selepas solat Maghrib. Awal-awal memang susah nak jadikan amalan, tetapi bila dah jadi amalan, sehari tak baca Al-Quran, rasa serba tak kena. Dan baca sekali dengan tafsirnya sekali ye. Baru faham apa yang dibaca dan meresap ke dalam jiwa. Jom jadikannya sebagai amalan bermula dari sekarang :)

Daripada Ibnu Umar r.a. berkata, sabda Rasulullah s.a.w, ”Sesungguhnya hati ini berkarat seperti mana berkaratnya besi apabila terkena air, seorang sahabat bertanya, “Bagaimana menghapuskan karat tersebut’? Jawab Nabi s.a.w., "Banyakkan menyebut mati dan membaca al-Quran."


Dan, amalkan juga membaca ayat-ayat di bawah di waktu pagi dan petang, yang tanpa kita sedari kebanyakannya merupakan ayat-ayat hafazan pelajar Sekolah Menengah dan juga terdapat dalam Al-Mathurat. Perasan tak?


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Alif, Laam, Miim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa; Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab “Al-Quran” yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya). Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.


Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.


Jadi, amalkan dahulu tips dan ayat-ayat di atas. Tapi perbetulkan niat kerana Allah s.w.t. ye, bukannya untuk ganjaran pahala semata-mata. Abangraja akan kongsikan lagi tips-tips lain selepas ini. Abangraja perlu pecut ke Kuala Terengganu. Esok ada program di salah sebuah sekolah di sana. Jumpa lagi. :)


------perkongsian lain nnt akak tambah ag..salam!

September 09, 2011

Siapa nak beli buku!!=) Penerapan nilai2 Murni dalam pengajaran Sains


Assalamualaikum..


Siapa yang berminat untuk beli buku bagi pengajaran Sains..

Buku ini adalah hasil penulisan pensyarah saya iaitu, Dr. Nik Zaharah bt Yaacob..

Buku Penerapan Nilai - nilai Murni dalam pengajaran Sains..

Beliau berhasrat untuk berkongsi ilmu yang ada khususnya pada kumpulan sasaran:

- Guru - guru Sains,
- Guru Pelatih Institut Pendidikan Guru
- Pendidik / Guru / Pensyarah IPTA & IPTS
- Individu2 lain yg berminat

Isinya bagus dan boleh dimanfaatkan bagi P&p nanti =)

kalau sahabat2 nak beli..harga pasaran RM 24.50 utk semenanjung Msia, dan RM 27.50 utk Sabah&Srawak..

kalau nak..bolehla hubungi saya..atau komen pada post ni k..=)

Syawal Penentu Natijah Ramadan


Alhamdulillah..

syukur, akhirnya ada juga kesempatan utk ak mencoret sesuatu lg kt sini..

Suasana raya masih terasa memandangkan baru semalam berpeluang menyambut Aidilfitri bersama adik2 dan kawan2 tersayang di rumah sewa..Sambutan Aidilfitri yang dibuat telah mengeratkan lagi hubungan sillaturrahim antara kami semua..

moga adik2 semua terus istiqomah dalam mencri ilmu ;) begitu juga rakan2 ku yang lain..moga semakin membara dalam dakwah=)

Tersentuh dengan pengisian yang telah dikongsikan oleh seorang akhwat ni, pengisian yang sangat bagus, sangat bermakna..

mengenai bagaimana kita nak kekalkan MOMENTUM RAMADAN kita, setelah berakhirnya Ramadan ini..

Yang pertama adalah:
1) Istiqomah dalam amalan sewaktu Ramadan
- xde istilah Pencen ibadat"
- amalan yang diteruskan menggambarkan penerimaan amalan yang telah dilakukan pada
bulan Ramadan
- Jika semasa Ramadan, kita bersemangat melaksanakan ibadat, boleh2 je habiskan satu
juzuk sehari, g berjemaah di masjid, sedekah n macam2 lagi kebaikan yg dilakukan...namun bila tiba syawal kenapa tangan kaki berat utk mlngkah ke masjid, mulut berat melantun
ayat Quran, tanga berat untuk memberi sedekah..? Adakah kita beribadat krn Allah atau
krn bulan Ramadan? Kalau kita beribadah krn Allah? kenapa amalan itu tak
diteruskan?..huhu...jadi sahabat2, mari kita istiqomah..

2) Banyakkan amalan sunat
- Mulakan dgn amalan sunat pada bulan Syawal
- Puasa enam
Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud) : Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan meneruskannya dengan enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seolah-olah berpuasa selama setahun. (Hadis riwayat Muslim)
- Ziarah - menziarahi

3) Bersederhana
- Menyambut Aidilfitri dalam kesederhanaan
- Menjaga ikhtilat semasa ziarah/jamuan
- Qanaah (bersederahana) & bersyukur
- Elak Riak dan penyakit hati

4) Bermujahadahlah
- Mujahadah jambatan kepada Taqwa (dlm Al- Masas Fit Tafsir, Said Hawa berkata..taqwa
hasil drpd hidayah, hidayah hasil drpd mujahadah....)
- Nak Mujahadah kena ada ilmu
(ilmu memang perlu dicari, kalau kita duduk diam je..ilmu tak akan cari kita..untk mulakan
langkah yang seribu..ia bermula dengan satu langkah..kita perlu mencari ilmu..melalui
majlis2 ilmu yang dibuat..dan apa sahaja methods yang bersesuaian..carilah sahabat yang
membantu)
- Prinsip Mujahadah adalah istiqomah

5) Sibukkan diri dalam KEBAIKAN dan hal2 yang menguatkan iman
- hadiri majlis Ilmu
- Tingkatkan kefahaman untuk beramal
- Berada dalam kalangan sahabat yg soleh
- Perbaiki amalan fardhu dan tingkatkan amalan sunat

"..KALAU KITA TAK SIBUKKAN DIRI DGN HAL YANG BAIK,KITA AKAN DISIBUKKAN DGN HAL YG BURUK.."

Jadi.....

Jom, istiqAmah..
istiqamah..

kita manusia, sangat kerdil..sangat2 kerdil..
tapi Allah mengangkat kita sebagai ciptaannya yang mulia..

Umat Muhammad, umat paling mulia..
mesti ada "something" pada kita yg membuatkan kita istmewa pd Allah..

kita ada keistimewaan..
jadi pergunakannya untuk sesuatu yang lebih baik..

insyaAllah..Bi iznillah


August 25, 2011

mcm duk oversea dh ha..

assalamualaikum w.b.t...

post kali ni..

cuma cerita pasal diri..
yang sudah bertapak di rumah mak dan ayah..

kerinduan semenjak 2 bulan lalu..akhirnya terubat jua..

nk katenye mcm duk over da sea dh ha..lame sungguh tak balik...

hehe..

papepn..


bila dah duk di rumah..
tanggungjawab kita..
memang tak kan berhenti..

jika di hostel.
kita boleh mengajak shbt2 mengimarahkan majlis ilmu..

kita bina biah solehah di tempat belajar kita..

dan tanggungjawab tika pulang di rumah jg begitu..

sejak menjejak kaki d rumah..till now.....

ak masih belum stat mengemas mane yg patut..

tp perancangan tu ade..
cuma, perlaksanaan tu..

mmg sgt perlu paksa diri dan menunjukan contoh yg baik..

of course pd adik2 kt umah ni..

n pd mama abah lagilah kn..

anyway....
hopefully..
shbt2 di luar sane...


walaupun dah berada d rumah masing2..keep it up, doing ur best, serve da best u can do...to all ur family...


bukan topup tido yg tak cukup time kt hostel or topup tengok tv, makan or something else yg melalaikan..


suka kata2 ni..

"Allah menguji keikhlasan hati bila kita bersendirian, Allah memberi kedewasaan bila kita ditimpa masalah, Allah melatih kita dgn kesabaran dlm kesakitan, Allah tak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang, kecuali menggantikannya dengan lebih baik.."


August 20, 2011

...alah bisa, tegal biasa..=)

pernah dengar tak pepatah ni?

mest pernah kn?
ia seringkali digunakan untuk menunjukkan sesuatu perkara yang sudah biasa dibuat..

mulanya sukar, namun..bila dah biasa..ia dah jadi mudah dan sebati dengan diri kita..

ia juga ada kaitan dengan pepatah ni..

sikit-sikit, lama2 jadi bukit..

perkara yang kecil, bila kita usahakan akan menjadi besar dan membuahka satu hasil yang lumayan..

apa yg nak dikaitkan di sini..pepatah tu sgt dekat dengan ISTIQOMAH..



apa tu istiqomah?

istiqomah adalah satu perilaku yang kita lakukan secara konsisten dan berterusan..

seorang anak kecil..bertatih..bertatih, jatuh dan bangun kembali..akhirnya dia dpt berjalan dan berlari..

die tak pernah putus asa utk terus mencuba dan mencuba..walupun jatuh..sakit, die masih teruskan..dan akhirnya..dia berjaya jg..


untuk kita..
pernah tak kita rasa lelah utk terus uistiqomah dalm perkara kebaikan..

cth..bg salam..
mm..solat awal waktu..
mengaji, doakan kedua ibu bapa..

pernah tak rasa malas dan susah sgt nk istiqomah..

ya..perkara yg biasa terjadi pd ak jg..
namun..

memang perlu lawan..mcm nak kecil tu..
sebab, yakinlah...

dalam kita istiqomah membuat perkara kebaikan..

pasti akn mendatangkan hasil yang lumayan..=)

keep it up!!


Ibn al-Qayyim Al Jauziah menyatakan: “Istiqamah adalah perkataan mencakupi semua aspek dalam agama. Ia adalah berpegang teguh (tidak berubah) kepada keimanan kepada Allah sama ada ucapan, perbuatan mahupun niat.”

Banyak ayat al-Quran menyebut perihal istiqamah dalam beriman antaranya firman Allah yang bermaksud: “Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul seperti mana diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian dan janganlah kamu melampaui batas hukum Allah sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.” (Surah Hud, ayat 112).

July 30, 2011

adakah ini Ramadhan terakhirku....?

lama sudah ak tak mencoret sesuAtu di sini...

terlalu banyak yang mahu dikongsi sebenarnya..namun, ak tidak tahu bagaimana harus ku coretkan..

Ramadhan akan datang...terasa rindu semakin terubat dengan kedatangan Ramadhan yg bakal menjelang ini..

Hati terdetik...
Mungkinkah ini Ramadhan terakhir buatku??...

Hati terasa sebak mengenangkan kematian..kerana diri ini sangat belum bersedia untuk itu..

kalaulah ini Ramadhan terakhir untukku..

sempatkah aku menghiasi dan mengisi Ramadhan kali ini dengan ibadah yang sebaiknya...
ataukah ianya tetap sama seperti dulu...?



sedihnya bila mengenangkan RAMADHAN yang telah berlalu dulu sia2 begitu sahaja..

harapanku untuk RAMADHAN kali ini...biarlah segala target yang ingin dicapai terlaksana...


TARGET:

khatam QURAN 30 JUZ (sekurang2nya sekali)
baca MATHURAT pagi dan petang dengan lebih teratur..=)
solat TARAWIH berjemaah..(elak drpd mengantuk....huhu)
bangun malam utk QIAMULLAIL..sekurang2nya 2 rakaat..
buat SOLAT DHUHA..(time praktikum agak payah...tp tulah..nk try jg curi masa utk solat..!)
BANYAKkan SEDEKAH..
Jaga hati.. n pelihara iman..

sentiasa berhusnuzon..
sentiasa berdoa...


- doakan ya!!

saya memohon semua sahabat2 di luar supaya mengisi bulan Ramadhan kali ini dengan ibadah yang secukupnya..pergunakanlah bulan ini sebaiknya untuk beribadah dan memohn kpd Allah akan kejayaan org - org Islam dalam melawan nafsu diri..

MoGA bulan Ramadhan yang bakal menjelang ini, menjadi satu medan untuk kita menTARBIYAH diri kita...

dan JANGAN lupa sahabat2 utk sentiasa melapangkan dada bersedekah kepada insan2 yg memerlukan...

supaya mereka jg dpt merasai kemikmatan bulan Ramadan kali ini..

Walluhualam..


Jika kita tidak mahu mentarbiyah diri sendiri, siapa yang akan mentarbiyah kita?

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat)…"
(Al-Hasyr 59: 18)



June 30, 2011

Jagalah Allah..Allah menjagamu..

'Janganlah salah seorang di antara kamu bertanya tentang kecintaannya kepada Allah,

akan tetapi hendaklah ia terlebih dahulu bertanya tentang sejauh mana kecintaannya kepada Al-Quran,

kerana sejauh itu kamu mencintai Al-Quran,

maka sejauh itu pulalah kamu akan mencintai Allah dan sebanyak apa kadar kecintaanmu kepada Al-Quran,

maka sebanyak itu pulalah kecintaanmu kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala'

~ Abdullah bin Mas'ud~

June 28, 2011

Zikir memenuhi amalan kebaikan pada hari Kiamat

Sesugguhnya Allah telah memilih empat perkataan:

SUBHANALLAH,
ALHAMDULILLAH..

LA ILAHA ILLALLAH
ALLAHU AKBAR..

Maka sesiapa yang berkata:

SubhanAllah akan ditulis baginya 20 kebajukan dan digugurkan drpdnya 20 kejahatan.

Sesiapa yang berkata:

AllahuAkbar, dia mendapat seperti itu juga..

Sesiapa yg berkata:

La ilaha illaAllah, dia mendapat spt itu juga..

Sesiapa yg berkata:

Alhamdulillahi Rabbil 'Alamin..dgn pilihan dirinya sendiri, maka akan ditulis baginya 30 kebajikan dan digugurkan baginya 30 kejahatan..

Oleh itu, marilah sama2 kita mengucapkan kalimah2 suci ini dengan keadaan percaya da beriman kepadaNya dgn sepnuh jiwa, menghadirkn pengertiannya dlm pemikiran dan akal, maka sesungguhnya dia kan mendapat pahala yg banyak..


Nak pahala?? jom kita berzikir!!!


June 11, 2011

A+B+A+H= ABAH


assalamualaikum..

kawan - kawan semua tahu tak apa yg tengah kecoh di kaca2 tv sekarang??

huhu..piala FA? (ganu menang,,yea!!..hee), konsert akhir AF9? HUHU..gaddafi? hmm..ape lg ea...


mgkn pe yg sy nk gtau ni, bg sesetengah org tak anggap perkara ni kecoh pn..
mgkn saya je kot..(^-^)

yep..sbb, bru bksmptn tgk tv dn lhat kt TV3, byk yg mnyiarkn iklan2 psl...

HARI BAPA...

HMM..

setiap orang ada panggilan tersendiri untuk bapa mereka..
ada yg panggil abah, ayah, bapa, abi, daddy, papa..hee, mcm2 kn..

saya pula..sy pggil abah..

abah sy seorang yg agk tegas..
dan beliau jg memang seorang yg peramah..

sy rasa sy ade cket2 ikut perangai abh..


abah sy mgkn xmcm abah org laen..
dan ayh kwn2 pn xmgkn same mcm abh sy kn? hee..



satu perkara yg sy sgt tersentuh..
kalau abh sedih..abah tak akan tunjukkan pada sy adik bradik2yg abh tgh bersedih..

mgkn ada kata2 kami yg menyentuh hati abah..
kami tak tahu bhw abh sedih, terasa ke..sbb abh xtnjuk pn kt kami..

tp sy tahu..abh kecewa jka kmi melawan ckpnya..
maafkan akin abah...huhu

abah sy..die selalu akan ambil berat akn anak2nya..
walaupun cara abah tu ada yg perasan dan tak perasan..

kdg2 sy jg pernah ada perkara yg xsehaluan dgn abh..mgkn dr segi pndpt
tp alhmdulillah..


sbenarnya pndpt org tua lbih ada yg betulnya drpd pndapat diri sendiri..

abah lebih makan garam dan byk pngalamn..
dibandingkn dgn sy..

byk ikut perasaan..
tp abh boleh jg terima pndpt sy...

sy tahu, abah sgt sayangkan kami..walaupun abh mrh, mrh abh tanda abg sygkn kami..
walau abah tegur, tegur abah adalah utk memperbaiki spy kami tak mengulangi lg kesilapn yg dlakukan..



abah..
akin sgt sayangkn abah..
sgt sayangkn mama

along dn adik2..

we are all Happy Family(^_^)!!









June 01, 2011

rumahku, syurgaku..

assalamualaikum..

cuti kali ini terasa tak nak pergi mana - mana..

nak habiskan masa dengan adik2, along, ma na abah je..


rasa lame sangat tak balik rumah..
walaupun..

walaupun kat umah ni..ada sesuatu tugas besar yang perlu diselesaikan..

tugas ni..memerlukan kudrat..kalau malas mmg alamatnya memang tak selesailah tugas ni..

huhu..

tugasnya adalah....mengemas dan mengecat rumah..

bukan mudah ya nak mengecat ni..ingatkan mudah..
tapi bila dah buat, dah mula mengecat..
aduh..lenguhnya tangan..

mencabar jg rupanya..

biarlah bg adik2 laki je buat..hehe
insyaAllah, diorg lebih bertenaga..

dan cuti ni...targetnya nak kemaskan rumah yg telah direnovate..
banyaknye debu! huhuh..

dalam membina " Rumahku, Syurgaku.."..insyaAllah..
perlukan kesabaran dan ketabahan..

alhamdulillah..setakat ni boleh go on lagi..
selagi segala tugasan dibuat bersama, kerja yang sussah akan menjadi mudah..

yang penting kerjasama....+kesabaran...+kecekalan...

untuk adik2 ku tersayang..

bersabarlah..
moga Allah mempermudahkan urusan kita..
dalam mencari RedhaNya..

"RUMAHku..SYURGAku..

May 22, 2011

ilmu dan amal

Rasulullah S.A.W. telah bersabda :

"Ilmu itu ada dua jenis : Ilmu yang ada dalam hati (disertakan amal), maka itulah yang bermanfaat; dan ilmu (yang hanya) berada di atas lidah (tanpa diamal), maka itulah ilmu (yang menjadi) hujjah Allah (untuk mendakwa kesalahan) terhadap anak Adam." -[Riwayat Ibnu Syaibah dan Al Khatib]

May 16, 2011

apa nak jadilah dengan generasi sekarang?? sambut hari guru cara tersendiri.sedih!




assalamualaikum..

SELAMAT HARI GURU buat semua guru2 dan bakal2 guru di seluruh dunia!

walaupun belum jd guru yg confirm, tp still dapat ucapan daripada kawan2 ucap selamat hari guru..
alhamdulillah..semua tu menjadi pembakar semangat utk sy utk menjadi seorang guru kelak, even abah pun wish jugk..sangatlah terharu..huhu


papepn..sbenarnya...ada apa di sebalik sambutan hari guru yang dijalankan saban tahun ni?
untuk meraikan guru-guru yg telah mengajar kita?
...ya betul, kalu di sekolah menengah sy dulu..pelajar2 tingkatan 5 akan membuat persiapan bagi sambutan hari guru pada setiap tahun sebagai meraikan tahun terakhir bersama guru - guru di sekolah..

sangat seronok, jadi kita boleh lihat tema yang berbeza setiap tahun...time nilah guru2 akan disambut dan diarak mcm raja sehari..

itu perspektif dulu..5 tahun dulu. time sy sekolah menengah...

sekarang..di sekolah menengah sekarang mungkin ada dan masih ada perkara mcm ini dilakukan..


NAMUN, satu perkara yg saya nak kongsi disini mngenai satu trend yg ditonjolkan oleh pelajar2 sekolah area terengganu dimana pada setiap kali sambutan hari guru disambut, mereka akan merempit dan membuat williy di hadapan sekolah..

sgt2 xpatut!

antara perbualan ringkas dengan pakcik polis by handphone pg td..

pkcik polis: kalau awak nak tahu, ini memang tradisi pelajar2 area terengganu pada setiap kali sambutan hari guru, memang mereka akan merempit..
saya: Ya, Allah..biar betul..astaghfirhullah al azim..sedihnya! saya, sbg seorang bakal guru sgt sedih tgk perkara ni..pihak polis tak mampu halang atau buat apa2 ke?
pkcik polis: ya, sekarang ni semua anggota polis dah turun ke setiap sekolah utk halang, bukan di tempat awak je..
saya: kenapa boleh jadi camni? sedihnya..orang melayu, bangsa melayu..takpelah, yg penting saya harap cik hantarlah pasukan polis ke sini..halang mereka buat williy dan merempit di depan sekolah ni..bukan sahaja membahayakan orang ramai..tp mengganggu ketenteraman awam jgk.
pkcik polis: baik, sy akan hantar pasukan saya ke sana..
saya: terima kasih cik..!



perkara ini, sy lihat sendiri dgn mata saya, dan saya sangat2la terkejut..dan tak sangka ia merupakan tradisi pelajar2 di terengganu..

sangat sedih melihat keadaan yang berlaku..pelajar2 sekolah menengah dengan tidak segan silunya, dengan memakai baju sekolah, membuat williy dan merempit di hadapan sekolah..sedangkan di dalam sekolah, para pelajar lain sedang meraikan hari guru..

dimana perasaan hormat mereka kpd guru?

adakah guru yang harus dipersalahkan atau ibubapa?

ibubapa sekarang dah lain daripada ibubapa dulu..
tapi mungkin bukanlah semuanya begitu..tp memnag ada ibubapa yg tak bagi guru tegur anak2 mereka..
dan ibubapa sendiri tak tahu pula macam mana perangai anak2 mereka di sekolah..

dan mungkin juga, pelajar2 ini yang tak makan saman, walaupun ditegur..masi degil dan tiada perasaan hormat dan bersikap besar kepala..

APA NAK JADI DENGAN MELAYU KITA? ORANG ISLAM?..SEMUA HARUS BERPERANAN..

apa yang saya lihat, mereka tak takut dengan perbuatan yg mereka lakukan..sebab tiada org yang berani halang..

saya takut krn remaja2 ini adalah generasi2 yg bakal membangunkan negara..jika beginila keadaannya sekarang..

cubalah shbt2 bayangkan..

apa akan berlaku pada masa hadapan?

untuk para guru..

sentiasa perbetulkan niat dalam mendidik anak2 bangsa..doakan mereka, tunjuk tauladan yang baik..

untuk yang bakal bergelar guru..

bersedialah untuk menjadi guru yg sebenar..
begitulah keadaan anak2 didik yg bakal kita didik..
sudah bersediakah kita?

masih belum terlambat untuk mentarbiah diri kita..
agar pada masa yg sam kita mampu mentarbiah org lain..insyaAllah.

MOHON KEKUATAN DARIPADA ALLAH..

untuk generasi2 harapan bangsa..anak2 didikku sekalian..

cukup! hentikan segala perkara2 yang tak elok..
hayati dan fahami segala ilmu yang telah guru sampaikan..
dekatkan diri pada Allah..
kita buakn selamanya hidup di Dunia..
pengakhiran kita adalah di akhirat kelak..
untuk apa merempit dan williy?
awak nak tunjuk ke sapa??

ingatlah, Allah lebih berkuasa diatas segalanya..
muhasabahlah diri!




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...