March 24, 2010

BuANG bayi...dIMANAkah letaknya PERikemanusiaan??



Saban hari, kes buang bayi semakin mengambil tempat di dada2 suratkhabar..gejala ini memang sudah tidak bernoktah lagi.Masyarakat pula semakin jelek dan marah dengan sikap dan perlakuan buruk syaitan bertopengkan manusia ini.. dimana letaknya perikemanusiaan? dimana letaknya perasaan belas ihsan? adakah bayi itu minta dilahirkan? kenapa tegar diperlakukan anak2 kecil yang tidak bersalah itu seteruk itu??..

Ya Allah, jauhkan kami dari perlakuan itu..Nauzubillah.
Masyarakat pula sudah membuka mata. Semua orang harus memainkan peranan untuk membanteras gejala ni. Isu buang bayi, dera anak, bunuh anak..satu perkara yang tidak relevan jika dibandingkan dengan manusia sekarang yang semakin maju dari segi teknologi dan cara berfikir namun maih cetek utk membezakan yang betul dan yang salah. Bagaimana cara penyelesaian yang seharusnya dilakukan? kita harus membanteras dar akar umbi.. terjadinya kes buang bayi, terjadinya anak luar nikah adalah disebabkan pergaulan yg sgt bebas antara lelaki dan perempuan yang masing2 tiada malunya lagi. Dalam konteks ini, perintah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran oleh Nabi Muhammad saw wajar direalisasikan. Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:
"Demi diriku yg berda dalam genggamannya, hendaklah kamu menyeru kepada kebaikan dan hendaklah kamu mencegah daripada kemungkaran atau boleh sahaja Allah SWT menurunkan hukuman, kemudian kamu memohon pertolonganNya..dan kamu tidak ditolong,"
(Hadis riwayat Imam Ahmad, al-Tirmizi dan Ibn Majah) Tanggungjawab ini tidak sepatutnya dibebankan hanya kepada golongan tertentu spt ustaz, imam dan penguatkuasa agama shj. Segenap lapisan masyarakat harus bersatu padu membanteras kegiatan tidak bermoral yang berlaku di sekeliling mereka. Ia merupakn kewajipan yang harus dilaksanakan oleh semua pihak tanpa mengira tempat dan masa. Nabi Muhammad saw bersabda:
"Barangsiapa antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dicegah dengan tangannya sendiri, jika tidak mampu hendaklah dicegah dengan lidahnya dan jika tidak mampu hendaklah dengan hati sekalpun itu adalah selemah - lemah iman".
(Hadis riwayat Imam Muslim)

Oleh itu, marilah kita sama2 banteras perkara ini. Permulaanya, kita harus tekad pada diri kita sendiri dulu untuk jauh drpd benda2 yg boleh membawa kita kepada gejala ini iaitu pergaulan bebas, mendekati parti2 hiburan, bermain cinta dgn lelaki yg hanya utk penuhi nafsu semata, dan jgn terlalu percaya dgn apa yg ada di sekeliling kita..,
KATA KUNCINYA JAUHI SEGALA MAKSIAT, DAn DEKATI ALLAH! TINGKATKAN IMAN DLM DIRI..MOGA ALLAH LINDUNGI KITA, KELUARGA KITA DAN SAHABAT KITA DARI INI SEMUA..AMin.

ibu..ibu..
engkaulah..ratu hatiku..
bila..ku dewasa, engkau hiburkan selalu..
ibu...ibu..
engkaulah ratu hatiku..=)



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...